Hakikat Sifat Ujub

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Sudah agak lama jari jemari ini tidak berirama menekan keyboard laptop aku ni.. rasa nya pada malam yang agak mendinginkan ini, ingin sekali aku menuliskan sesuatu sebagai peringataan untuk AKU sendiri sebenarnya.. serta untuk sesapa sahaja yang membaca entri ini…

Seperti biasa, buku kesayangan ku, ‘Tazkiyatun nafs’ karangan said hawwa menjadi rujukan. Kali ini aku terasa ingin membersihkan penyakit hati yang kelima dalam buku ini yaitu ujub ataupun dalam erti lain bermaksud membangga kan diri.

Belajar di sebuah universiti yang agak terkenal dan gah di Malaysia apalagi ada nya perkataan Petronas di belakangnya, sedar atau tidak kadang2 ini menjadi satu sarana yang agak mudah bagi syaitan membisikkan kata2 manisnya pada setiap hamba Allah yang menuntut di sini. Aku juga tidak terkecuali... cuba kalian bayangkan pada tahun kemasukan aku ke utp (lebey kurang 800 orang), hanya aku dan beberapa muslimah sahaja yang memakai tudung labuh..

“Kau lah perempuan yang paling bagus kat sini, menutup aurat dengan sempurna” demikianlah antara petikan kata2 syaitan pada aku.. astagfirullah hal azimm.. aku memohon keampuanan pada MU yang Allah, dan aku mohon Kau lindungilah aku dari bisikan syaitan laknatullah.

Rasulullah saw bersabda,
“Apabila kamu berjumpa dengan seorang yang memperturutkan sifat pelit, mengumbar hawa nafsu, mengutamakan dunia, dan selalu membanggakan pendapatnya sendiri, maka selamatkan dirimu” (at Tarmidzi).

Apabila seseorang berjangkit dengan penyakit ujub ini, maka dia akan mengalami kesulitan untuk bergaul dengan sesiapa sahaja dan bergabung dengan sesebuah jemaah.. Rasulullah saw memberikan nasihat bagi orang yang berpenyakit ujub ini untuk melakukan uzlah (menyendiri), sedangkan dalam setiap kesempatan Rasulullah saw selalu menganjurkan kpd umat baginda agr berjemaah, tolong menolong dan bekerja sama dalam kebaikan.

Allah berfiman :

"..... dan (ingatlah) peperangan Hunain, yaitu ketika kamu menjadi congkak kerana banyaknya jumlahmu, maka jumlah yang banyak itu tidak memberi manfaat kepadamu sedikit pun...." (9:25)

"...dan mereka pun yakin, bahawa benteng2 mereka akan dapat mempertahakan mereka dari (siksaan) Allah; maka Allah mendatangkan kepada mereka (hukuman) dari arah yang tidak mereka sangka2..." (59:2)

"Yaitu orang2 yang telah sia2 perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka berbuat sebaik baiknya..." (18:104)

Ibnu mas'ud berkata, "Kehancuran seseorang apabila melakukan 2 perkara; putus asa dan membanggakan diri."

Zaid bin Aslam berkata, "Jangan meyakini apa yang kamu kerjakan itu telah sempurna kerana itulah yang dinamakan ujub."

Basyar bin Manshur, salah seorang ahli ibadah yang selalu melakukan zikir dan mengingat kehidupan akhirat, suatu hari melakukan solat yang sangat lama. Di belakangnya ada seseorang yang melihat dan mengagumi ibadahnya. Setelah selesai, Basyar bin Manshur menghampiri orang itu dan berkata, “Jangan engkau kagum atas apa yang telah aku lakukan, kerana iblis (semoga Allah melaknatnya) telah beribadah bersama sma malaikat dalam waktu yang sangat lama, akan tetapi sekarang ia menjadi makhluk yang paling di laknat.”

Pengaruh negatif daripada sikap ujub ialah :
1. Sikap ujub membawa kepada sikap sombong (kibar).
2. Orang yang mempunyai sikap ujub gemar melupakan dan meremah remehkan dosa dosanya. Hal ini kerana ia menyangka telah melakukan ibadah dengan sempurna.
3. Orang yang bersikap ujub tidak mahu bermusyawarah dengan orang lain. Baginya dia lebih mengetahui daripada orang lain dan pendapatnya sahaja yang benar sedangkan pendapat orang lain salah.

Sebenarnya sikap ujub bermuara dari merasa drinya telah sempurna

0 comments: