banyak sgt keje kita!!

Jika kita mnyibukkan diri dengan hal2 yang remeh temeh, maka kita akan menjadi orang yang hidupnya hanya untuk dirinya sendiri.. kita akan menjadi orang yang kecil… sempit fikirannya…




Sebaliknya sekiranya kita sentiasa menyibukkan diri dengan hal2 yang besar, kita akan menjadi orang yang hidup untuk Allah, untuk umatnya, hidup untuk orang lain, maka kita akan mati dalam keadaan yang besar.. dalam keadaan berbakti untuk orang lain.. kita akan diingati kerana kabaikan kita..

So, apa yang bleh saya buat?
Itukah yang bermain2 di fikiran kita?

Kita semua sebagai seorang umat islam.. ya saya ulangi UMAT ISLAM.. yang mengaku beriman kepada kepada ALLAH, beriman kpd RASUL, beriman kpd hari akhir, sangat banyak keje yang kita semua kena wat… sangat banyak… I tell you…. Very the banyak!





Pertama, kita kena memperbaiki diri kita yang serba jahil ni.. of kos, we have to change!! Takkan sampai mati nak kekal dengan solat subuh pukul 7? Takkan sampai ke tua nak solat sorang2 kat dalam bilik je (especially for guys).. pergi le masjid. Takkan sampai dah bercucu bercicit still x tutup aurat dengan sempurna.. (tak ke buruk rupanye pakai tudung flowerhorn macam sesetengah bini menteri tu). So, berubah la perlahan lahan.. mula2 ubah menda basic dulu… solat di awal waktu, solat kat masjid (for men), tutup aurat dgn sempurna..

Allah berfirman, “………Orang2 yg apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, (segera) mengingat Allah, lalu memohon ampunan atas dosa dosanya dan siapa (lagi) yg dapat mengampuni dosa2 selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu sedang mereka mengetahui…..” (3:135)

Kedua, kita kena ubah orang lain jugak.. Yes, I tell u.. We have tO!! Sebab tu saya kata kita sangat banyak keje.. A lot of work we have to do… kita dah x sanggup lg menatap paper baca tentang kes buang bayi, kita dah x larat dah dengar kes buli, kes gejala sosial, kes rogol… enough! Cukup! No more! We are not going to hear about that anymore... So kawan2, marilah kita semua berganding bahu mengubah masyarakat islam kita menjadi masyarakat Rabbani..

Allah berfirman “…….. Jadilah kamu pengabdi pengabdi Allah, kerana kamu mengajarkan kitab dan kerana kamu mempelajarinya!.....” (3:79)



Ya, kita kena ubah masyarakat kita… of kos la kita, takkan nak suruh mat bangla yang tgh gaul simen kot… kita! We have to do it.. kita kena ajak kawan2 kita sama2 berubah, cukup2 lah asik dok tgk drama korea je, sudah2 la asik dok main dota la, mybrute la, apa la.. ingat I don knoe ke?

Maka dengar sini duhai rohadatulaisy…
Jangan sibukkan dirimu dengan urusan yang tidak penting.. gencarkan lagi dakwah di medan mu.. masih ramai lagi insan2 yang menantikan sentuhan tarbiyah darimu… jangan sibukkan fikiran mu dengan benda2 yang tiada manfaatnya.. perkara2 yang useless.. (update blog bleh ke? Can la, but mesti update menda yang berfaedah)

0 comments: