Lidahku kelu..

Lidahku kelu.. Jantungku bagai terhenti seketika…Mata ku tertancap pada seseorang yang cukup ku kenal.. ya, aku kenal gadis itu.. walaupun aku tidak rapat dengannya,tapi pernah juga aku berbual bual dengan nya suatu petang… beberapa detik kemudian, dia hilang dari pandanganku.. aku mengurut urut nafasku.. kemudian aku dan kawanku disebelah saling berpandangan…

Aku malu.. aku rasa malu.. aku jadi malu bila kaum sejenisku membuka auratnya dengan begitu mudah sekali.. semudah memetik jari.. sesenang menongkat dagu.. se’easy’ menopup hset…

Duhai hawa, aurat mu adalah maruah mu, aurat mu melambangkan kehormatan mu, aurat mu mencermin izzahmu.. apakah kau rela insan secantikmu menjadi tatapan mata lelaki yang tidak berhak ke atas mu? Apakah kau sanggup keindahan tubuhmu menjadi hidangan selera nafsu para lelaki? Tidakkah kau malu memperlihatkan mahkota yang sekian lama kau pertahankan..

Aku kehabisan kata kata.. tiada kalimah bisa ku gambarkan prasaan ini.. perasaan bila melihat seorang sahabatnya sanggup membuka aurat setelah menjaga nya sekian lama..




Tafsirnya: “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang ‘aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.”
(Surah an-Nur: ayat 31)

0 comments: