akhirnya di bebaskan..



salam.. masa browse online paper pagi tadi, tertarik ngan berita ni.. i wish i could throw my shoes to bush also, like him.. (wah, kalau baling kerusi lagi bess ni)




BAGHDAD: Wartawan Iraq yang melempar kasut ke arah bekas Presiden George W Bush, tahun lalu, dibebaskan dari penjara semalam.


"Muntazer al-Zaidi yang menjadi hero di rantau Arab berikutan serangannya ke atas bekas pemimpin Amerika Syarikat itu ditemui di luar penjara oleh Ahli Parlimen yang menyokong tindakannya itu," kata abangnya, Uday al-Zaidi.


"Muntazer meninggalkan penjara beberapa minit lalu dan kini dalam perjalanan ke Baghdadiya TV," kata Uday merujuk kepada stesen televisyen yang menjadi majikan adiknya.


Muntazer dijatuhkan hukuman penjara tiga tahun kerana menyerang Bush ketika bekas pemimpin Amerika Syarikat (AS) itu mengadakan sidang media di Baghdad Disember tahun lalu. Bagaimanapun, hukuman itu dikurangkan kepada setahun.


Mahkamah Iraq, Isnin lalu mengarahkan Muntazer dibebaskan berikutan di bawah undang-undang negara itu seseorang yang sudah menjalani 75 peratus daripada tempoh hukuman dan berkelakuan baik perlu dibebaskan.


Berjuta-juta penonton di seluruh dunia menyaksikan menerusi televisyen atau secara online, Bush yang ketika itu Presiden AS dua kali terpaksa mengelak kasut yang dilemparkan Muntazer ketika sidang media di ibu negara Iraq itu.

MUNTAZER memeluk adiknya setibanya di Baghdadiya TV, di Baghdad, semalam


Tindakan Muntazer itu memalukan Bush dan Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Maliki, yang berdiri di sebelah bekas pemimpin AS itu.


Bagaimanapun, kebanyakan penonton, termasuk di Amerika Syarikat, memuji keberanian wartawan Iraq itu. – Reuters


0 comments: